ADHD og autisme

Fungerer din hjerne anderledes?

En hjerne, der fungerer anderledes end flertallets

Hvis du har ADHD eller autisme, har du en neurodivergent hjerne. Det betyder, at du har en hjerne, der fungerer anderledes end flertallets.
Hos Heleliv.dk arbejder jeg ud fra devisen om, at vi alle sammen har forskellige hjerner; men at ingen af os har forkerte hjerner.

Dog kan det at leve med en neurodivergent hjerne godt være udfordrende – især fordi vi lever i en tid og et samfund, der er indrettet med udgangspunkt i, hvordan ”gennemsnitlige” mennesker med neurotypiske hjerner fungerer.

For mange neurodivergente harmonerer de forventninger der er til, hvordan man er ”rigtig” og ”passer ind” i institutioner, skolesystem og på arbejdsmarkedet ikke særlig godt med den måde, deres hjerner fungerer på.

Det kan jeg hjælpe jer med

For mange er reguleringen af opmærksomhed, energi og følelser noget, der driller. For nogle er kommunikation og social interaktion svære størrelser at navigere i – og rigtig mange af de mennesker, jeg arbejder med oplever, at de kæmper ekstra meget for at passe deres skole, studie eller arbejde, sammenlignet med deres neurotypiske venner eller bekendte.

  • Børn med ADHD eller autisme og skoleproblemer (f.eks. mistrivsel, fravær eller konflikter)
  • Unge og voksne med ADHD eller autisme, der ønsker støtte til studie- eller arbejdsliv
  • Forældre til børn med ADHD eller autisme, der ønsker støtte til at håndtere udfordringer i hjemmet eller skolen

For jer som forældre

Måske oplever I, at konflikter og bekymringer fylder meget, fordi jeres barn kæmper med at være i verden med en anderledes hjerne. Mange forældre beretter om trætte børn med søvnproblemer, kravafvisende eller (selv)destruktiv adfærd, som påvirker hele familien.

Jeg kan hjælpe jer med at forstå baggrunden for barnets adfærd og finde konkrete måder at støtte jeres barn på – uden at miste jeres eget overskud.

For unge og voksne med ADHD eller autisme

Måske oplever du udfordringer med sociale situationer, arbejde eller studie, eller at det kræver enorme mentale ressourcer at maskere og kompensere for udfordringerne ved en anderledes hjerne.

I 1:1 sessioner arbejder vi med strategier og redskaber, der styrker overblik, trivsel og overskud, så hverdagen føles mere balanceret og håndterbar.

Sådan starter et forløb

Alle forløb begynder med en gratis og uforpligtende forsamtale på 45 minutter, så vi kan danne os et indtryk af hinanden, og hvor jeg får indsigt i, hvad I ønsker hjælp til.

Herefter kan vi sammensætte et program af:

  • 1:1 sessioner med barnet eller den unge
  • Forældresessioner (kun jer som forældre)
  • Familiesessioner (hele familien)

Tillid, tryghed og udvikling

Læs andres oplevelser her

Per, far til gymnasieelev

"Vi blev anbefalet Nanna, da vores datter havde det svært. Det er vi rigtig glade for, for samtalerne med Nanna gav vores datter nogle værktøjer, som hun har brugt og som vi kan se, har hjulpet hende. Derfor vil vi helt sikkert kontakte Nanna igen en anden gang, hvis der bliver behov for det"

Sophia, studerende

"Min oplevelse med at være i forløb hos Nanna har været meget tryg og betydningsfuld. Hun skabte et rum, hvor jeg følte mig lyttet til uden at blive dømt. Gennem processen lærte jeg nogle strategier og værktøjer, som hjalp mig meget med at arbejde med mine problemer på en god måde"

Laura, projektleder med ADHD

"Samtaler med Nanna er simpelthen geniale. Hun har en evne til at forstå de ting, man bøvler med, på en måde så man føler sig mindre forkert og kommer med gode bud på løsningsforslag på problemer. Det har været en kæmpe hjælp og en gave at have haft lov til at gå hos hende og kan kun anbefales!"

Dorte & Lars, forældre

"Det kan ikke siges med få ord, hvor stor en betydning Nanna havde for vores familie, særligt for vores søn, som er diagnosticeret infantil autist. Da Nanna mødte vores søn første gang gik han i folkeskole, havde det rigtig svært og led af skolevægring. Men takket være Nanna vendte det. Hun tilrettelagde en undervisning, som passede til ham og hans udfordringer, og det gav ham de personlige successer, der skulle til. Vi kan kun takke Nanna af hele vores hjerte."

Victor, STU Elev

"Det er kun Nannas skyld, at jeg klarede det igennem de sidste år i folkeskolen"

Camilla, leder med høj IQ

"Nanna har hjulpet mig med at opnå en dybere forståelse af mine egne styrker, svagheder og præferencer. Forløbet har givet mig en indsigt i, hvordan jeg bedst kan samarbejde med og lede forskellige typer i mit team som har gjort det muligt at tilpasse min ledelsesstil mest effektivt. Jeg kan derfor stærkt anbefale et JTI-forløb til alle, der ønsker at forbedre deres selvforståelse og udvikle deres lederevner. Det har været en uvurderlig ressource for min personlige udvikling og har haft positiv indvirkning på min evne til at lede effektivt og empatisk"